Schloss Esterházy

Grafikus változat

Eszterháza szimfóniái XXI. rész

Eszterháza szimfóniái XXI. rész

12 év – 20 hétvége – 92 szimfónia. Vashegyi György és az Orfeo Zenekar 1998 és 2009 között nagy jelentoségű Haydn-ciklust vitt végig Fertőd-Eszterházán, melynek keretében Haydn óta első ízben adta elő a mester valamennyi London előtt született szimfóniáját keletkezésük helyén, korabeli hangszereken és a korabeli előadói létszámnak megfelelő együttessel. Ugyanebben az időszakban a Purcell Kórussal együtt megszólaltatták Haydn összes miséjét és német nyelvű oratóriumát is. E monumentális vállalkozás folytatódik most a kastély falai közt. A francia Opéra Magazine „Diamant de l’Opéra”, a „Diapason D’Or” és a német hanglemezkritikusok díjával is kitüntetett Orfeo Zenekart olyan világhírű karmesterek, mint Helmuth Rilling, René Jacobs, Philippe Herreweghe, Masaaki Suzuki, vagy Fischer Ádám után most is Liszt-díjas alapító karmestere vezényli. Vashegyi György mára elmélyült Haydnértelmezését leginkább néhány európai kritikusának szavaival lehet öszszefoglalni: „fenséges, rugalmas és drámai gesztusaiban azonnal szembeötlik
[…] a hangszínek és a tagolás iránti érzék; […] Vezénylésének következetessége és szilárdsága elvitathatatlan szakértelemről tanúskodik […] képes jól artikulálttá, változatossá és kontrasztossá tenni minden egyes részt, továbbá megtalálni azok karakterét és érzelmi kihívásait […] vezénylete dinamikus, változatos, színes, ésszerű módon energikus, ugyanakkor képes a gyengédségre.” 1788 áprilisában a párizsi Mercure de France hasábján az alábbi lelkendező kritika jelent meg: „… Minden hangversenyen előadtak egy Haydnszimfóniát. Napról napra jobban érezhető és ennek következtében egyre nagyobb csodálatra méltó ennek a hatalmas lángésznek minden alkotása, amint az valamennyi remekművében megnyilatkozik: miként fejleszti egyelen témából oly gazdag és változatos kidolgozásait… Haydn szimfóniái mindig biztos hatásra számíthatnak…”
 

 
Sikerre ítélve
2019. augusztus 2., péntek 19.00 óra
Apollo-terem
 
Eszterházán nem csak európai szintű operaélet, hanem a vándortársulatok jóvoltából pezsgő színházi élet is zajlott. A korabeli beszámolók szerint ezekhez sokszor zenekari kiséret is társult, vélhetően Haydn tollából, amelyek megsemmisültek. A színházi zenékből összeállított 12. E-Dúr, a 22. „Filozófus” és a 49. „La passione” szimfóniákhoz hasonlóan a 34-es is jellemzően színházi kísérő- és karakterzenék benyomását kelti. 1784 Mozart talán legsikeresebb időszaka volt. Számos koncertet adott Esterházy János gróf bécsi palotájában is, ahol előadásában rendkívüli sikert aratott a tehetséges növendékének, Barbara Ployernak ajánlott Esz-dúr versenymű. Az 1781-ben keletkezett briliáns 75. szimfóniát Haydn első londoni útján is bemutatták, ahol a mester feljegyzett egy morbid történetet: egy lelkész „az Andante tétel hallgatása közben mély melankóliába esett, mivel előző éjjel azt álmodta, hogy e mű halálának előjele”. Egy hónapra rá valóban meg is halt.
 
Műsor:
J. Haydn: 34. d-moll szimfónia
W. A. Mozart: Esz-dúr fortepianoverseny KV 449
J. Haydn: 75. D-dúr szimfónia
 
Előadók:
BERECZ MIHÁLY – fortepiano
ORFEO ZENEKAR (korhu hangszereken)
PAULIK LÁSZLÓ – koncertmester
VASHEGYI GYÖRGY – karmester

Az alapkőletétel
2019. augusztus 3., szombat 19.00 óra
Apolló-terem

A kísérletezés általi folytonos megújulás a Haydn-i életmű egyik legjellemzőbb tulajdonsága. A gregorián passió-énekkel átszott nyitó darab nagyheti előadásra készült az 1760-as évek végén, s az első nagy stílusváltás hírnöke: megelőlegezi a nagyhatású, moll hangnemű Sturm und Drang szimfóniákat. 1784-ben Mozart zongorakoncertjeiről beszélt Bécs zenekedvelő közönsége, alig másfél hónap alatt közel két tucat hangversenyt adott. Érthető, hogy az ügyesen muzsikáló műkedvelő zongoristák körében egy, a Mozart-koncerteknél könnyebben játszható, de nagy tudással megírt versenyműnek nagy keletje volt. Ilyen Liebhaber-Concert Haydn D-dúr zongoraversenye, melyet bécsi zeneműkiadója „az egyetlen, eddig nyomtatásban
megjelent”-ként reklámozott. A D-dúr szimfónia egyike azoknak a műveknek, amelynek bemutatási dátumát ismerjük, hiszen a tűzvész után az „új és az eddiginél nagyobb operaház” alapkőletételekor hangzott el, s zeneisége már a londoni szimfóniák irányába mutat.
 
Műsor:
J. Haydn: 26. d-moll „Lamentatione” szimfónia
J. Haydn: D-dúr fortepianoverseny Hob. XVIII:11
J. Haydn: 70. D-dúr szimfónia
 
Előadók:
BERECZ MIHÁLY – fortepiano
ORFEO ZENEKAR (korhű hangszereken)
PAULIK LÁSZLÓ – koncertmester
VASHEGYI GYÖRGY – karmester

Legyen egy szép napunk!

2019. augusztus 4., vasárnap 19.00
Apolló-terem

Haydn és 1761 – a megfelelő ember, a megfelelő időben, a megfelelő helyen. Ritkán adódik a zenetörténetben ilyen szerencsés konstelláció. 1761. május elseje nemcsak Haydn életének jelentős napja, de a zene történetének is: e napon lépett az zenerajongó (és -értő!) Esterházy-hercegek szolgálatába. Kísérletezik, tanul, komponál – ismeri a zenei múltat, a concerto grossók világát, a mannheimi iskolát, foleg Stamitz művészetét, de már új utakat keres. A kismartoni zenekarban kiváló muzsikusok játszottak, köztük a híres hegedűs, Tomasini, vagy a csellista Weigl, s ennek köszönhetően Haydn előszeretettel illesztett szimfóniáiba versenymű-tételeket, így e művekben is virtuóz hegedű, cselló, illetve fuvola, fagott és oboa szólamokat hallhatunk. Ezt gyakran azzal magyarázzák, hogy az akkoriban az Esterházy-udvarhoz került zeneszerző e szólókkal próbálta meg behízelegni magát a játékosok kegyeibe; de a három művet Haydn amolyan rejtett próbajátékának is tekinthetjük.
 
Műsor:
J. Haydn: 6. D-dúr „A reggel” szimfónia
J. Haydn: 7. C-dúr „A dél” szimfónia
J. Haydn: 8. G-dúr „Az este” szimfónia

Előadók:
ORFEO ZENEKAR (korhű hangszereken)
PAULIK LÁSZLÓ – koncertmester
VASHEGYI GYÖRGY – karmester

Jegyek kaphatók a www.jegymester.hu weboldalon és az Esterházy-kastély recepcióján!

Látogatói információk

NYITVATARTÁS:
hétfő: zárva
kedd-vasárnap 10.00-17.00
pénztár nyitvatartás: 9.45-16.30

 

KARRIER

Projektek 

Parkoló - térkép